VEILEDNING TIL MÅLKRITERIER 

TRENE PÅ OG BRUKE ULIKE FERDIGHETER I UTVALGTE LAGIDRETTER, INDIVIDUELLE IDRETTER OG ALTERNATIVE BEVEGELSESAKTIVITETER
 (delmål som fokuserer på grunnleggende forståelse for regler, som er en forutsetning for å trene og bruke ulike ferdigheter)

Volleyballregler:
Slagbegrensninger: det er tillatt med tre slag før ballen må over nettet. Ballen kan berøre flere deler av kroppen i et slag – forutsatt at dette skjer samtidig. Ved lagets første slag er det tillatt at ballen berører flere deler av kroppen etter hverandre, forutsatt at berøringene skjer i løpet av en bevegelse. Hvis en spiller berører ballen to ganger etter hverandre i to bevegelser, er det feilslag.

Hva som gir poeng: ball som treffer gulvet på motstanders banehalvdel, ball som går utenfor banen etter at motstander har vært sist nær ballen eller feilslag fra motstander. Hver ballveksling gir poeng.

Antall poeng og sett som gir seier: første lag til å vinne tre sett vinner kampen. Hvert sett går til 25, men må vinnes med to poeng (25-12, 26-24, 33-31). Hvis det må spilles et femte og avgjørende sett går dette til 15. Også her må settet vinnes med to poeng.

Antall spillere på banen: 6 på hvert lag.

Kroppsdeler som kan brukes: alle kroppsdeler kan brukes, men serven skal slås med en hånd eller en arm.

 

Volleyball:
Fingerslag: er et tohåndsslag som utføres med fingrene/hendene. Ballkontakten skal skje over hodet og foran pannen. Stå støtt og i god balanse når du slår. Lag en trekant mellom tomlene og pekefingrene. Overarmen er nesten vannrett, mens albuene peker oppover. Håndflatene er vendt oppover, mens fingrene peker bakover. Håndleddet bøyes bakover, og lar hendene forme en skål. Ballen slås med fingrene og fingertuppene. Armene strekkes og håndleddet rettes ut i selve slaget.

Baggerslag: Armene skal være strake og skuldrene strukket fremover. Lag en jevn flate med underarmene og fest armene slik at de ligger i hverandre, med tomlene parallelt i forlengelsen av underarmene. Ballen skal treffe den nederste tredjedelen av underarmen. Bevegelsen skal styres fra beina ved at du beveger seg oppover. Unngå armsving og bevegelse i skulderleddet.

 



 

Underhåndsserve: Du står i gangstående med høyre bein bakerst og med vekten på bakre bein. Hold ballen i venstre hånd rett foran magen. Høyre arm henger ned og er klar til å svinge fram for å slå ballen. Kast ballen ca 10 cm opp. Du kan velge om du vil slå med åpen hånd (bruk hele håndflaten og fingrene som treffpunkt) eller knyttet hånd (bruk oversiden av fingrene og håndbaken eller pekefingeren og tommelen)

Overhåndsserve: Du står i gångstående med høyre bein bakerst og med vekten på høyre bein. Venstre fot peker rett fram i retningen du skal slå. Ballen holdes i venstre hånd omtrent i hakehøyde, mens høyre hånd løftes opp slik at albuen og hånden er i høyde med øret. Hold hånden inntil bakhodet og albuen litt bakover og til siden. Kast ballen opp og litt bakover, treff ballen høyt oppe og litt foran skulderen.

Serve animert:

 

 

Smash: dette slaget deles inn i fire trinn – tilløp, sats, slag og landing
tilløp: ofte et steg og innhopp. Et steg fram med venstre fot. Fotisettet skjer først med hæl, deretter med hele foten. Hopp inn med høyre foten og sats rett opp på begge beina. 
sats: armene svinges strake oppover i det satsen starter. Når de når skulderhøyde dras den høyre armen bakover. 
slag: skulderen trekkes bakover og armen løftes opp og bak hodet. Armen svinges framover, først med albuen, deretter med underarmen og til slutt med hånden. Treff ballen så høyt som mulig og foran kroppen. Husk at du skal slå nedover, så hånden må komme over ballen før treffet skjer. Slå med åpen hånd
landing: Pass på at du lander foran nettet. Hvis du er i fart framover kan det være en risiko for at du lander i nettet, noe som kan medføre tap av poeng og enda verre: skader på motspiller eller deg selv.

Blokk alene eller sammen med medspiller: Stå rundt 50 cm fra nettet med hendene i skulderhøyde og ut til siden. Hopp rett opp og strekk armene over nettet og mot ballen. Bøy håndleddene slik at hendene stiller seg mot den retningen du vil blokke ballen. Armene strekkes rett opp fra skulderhøyde. Når blokken utføres sammen med medspiller er det viktig at dere timer opphoppet slik at dere er på deres høyeste samtidig.